Ohjelmointi

Ohjelmointi, lastutus, optimointi, chippaus, mitä tämä on?

 

MIKÄ ON ECU (MOOTTORIN OHJAUSYKSIKKÖ)?

Kaikkia uudempia diesel- ja bensiini moottoreita ohjataan ECU:lla (moottorin ohjausyksiköllä). Tätä voisi kuvailla ajoneuvon ”aivoiksi ” sisältäen mikroprosessorin ja antaa sekä kerää tietoa moottorin eri antureista. Se analysoi tietoja, kuten moottorin lämpötilaa, kaasupolkimen asentoa, pakokaasujen happipitoisuutta sekä monia muita parametreja. Anturien tietojen avulla ECU annostelee juuri oikean määrän polttoainetta, juuri oikeaan aikaan tarjoten hyvän polttoainetalouden ja suorituskyvyn.

 

MIKSI VALMISTAJA EI OLE OHJELMOINUT MOOTTORIN KAIKKIA RESUSSEJA KÄYTTÖÖN?

Kun valmistaja kehittää uuden moottorin, on sen otettava huomioon kaikki olosuhteet jotta moottoria voidaan käyttää kaikissa maanosissa joille he aikovat myydä tätä mallia. Tämä tarkoittaa että ohjelmoimalla ECU:n se antaa moottorille parhaan suorituskyvyn tai suurimman polttoainetehokkuuden. Valmistajien on kuitenkin tehtävä kompromisseja ohjelmointiin. Heidän on huomioitava erilaiset toimintaolosuhteet, näitä voisivat olla huonolaatuiset polttoaineet, äärimmäiset lämpötilat ja korkeuserot, erilaiset päästörajat ja jopa mahdollisuus, että ajoneuvoa ei huoleta säännöllisesti noudattaen valmistajan suosittelemia ohjeita.

 

MITÄ HYÖTYÄ?

ECU:n uudelleen ohjelmointi ei ainoastaan paranna moottoreiden teho- ja vääntömomentti arvoja, se myös terävöittää kaasupolkimen reagointia ja laajentaa tehoaluetta. Tämä tekee tehoalueesta paljon lineaarisemman, mikä puolestaan tekee ajosta paljon herkempää ja moottori on joustavampi. Usein ajoneuvojen teho on rajoitettu valmistajan toimesta, ilman mitään muuta syytä kuin sen varmistamiseksi, että ajoneuvo sopii määrätylle asiakaskunnalle. Jos kuluttaja ei tarvitse tai halua tällaisia rajoituksia ajoneuvonsa moottorissa, voimme uudelleen ohjelmoinnilla lisätä piilotetut teho ja vääntömomentit lukitusta moottorinohjausjärjestelmästä. Muita tärkeitä etuja uudelleen ohjelmoinnilla on vähentää  polttoaineen kulutusta ja lisätä alavääntömomenttia, tällä toimenpiteellä saamme suurimman polttoaineen kulutus säästön, moottori vaatii vähemmän kaasua moottoritie nopeuksilla, voit ajaa suuremmalla vaihteella hitaammin. Myös mäkiset tieosuudet, raskas lastaus, perävaunun veto ja muut voimaa tarvitsevat olosuhteet helpottuvat.

 

VOIKO OPTIMOINTI VAURIOITTAA MOOTTORIA?


Moottorin elinikä ei oleellisesti muutu optimoinnista johtuen. Moottorin elinikään vaikuttaa huomattavasti enemmän moottorin asiallinen ja oikea-aikainen huolto. Ohjelman muuttaminen vaatii erittäin suurta ammattitaitoa. Tästä syystä olemme päätyneet käyttämään englantilaisia CelticTuning-ohjelmia jolloin voimme olla varmoja, että muutokset on tehty asiallisesti. Ammattitaidoton parametrien muutos voi aiheuttaa ajoneuvon epänormaalia käyttäytymistä ja jopa moottoririkon. Siksi kannattaa ehdottomasti valita vain laadukas CelticTuning ohjelma, joita me toimitamme ja asennamme ammattitaidolla.

 

EGR ELI PAKOKAASUN TAKAISIN KIERRÄTYSJÄRJESTELMÄ

Pakokaasu kierrätetään takaisin imusarjaan, josta se menee takaisin moottoriin ja aiheuttaa karstottumista. Tämä voidaan kuitenkin ottaa pois käytöstä ohjelmoinnilla ja tulpata huomaamattomasti, jolloin imusarjaan ei enään pääse pakokaasua ja moottorin karstottuminen pysäytetään.

Tämä ei vaikuta päästömittaukseen ja oikein tehtynä ei tuota jatkossa ongelmia.

 

DPF ELI HIUKKASSUODATIN

Diesel autojen hiukkassuodattimet ovat olleet pakollisia EU:ssa vuodesta 2007 lähtien. Suodattimen tarkoituksena on kerätä nokea pakokaasuista ja sen sisältämät saasteet tuhkaksi. Hiukkassuodattimet ovat erittäin vikaherkkiä ja tukkeutunut suodatin aiheuttaa vakavan moottorivaurion.

Hiukkassuodattimen vaihto uuteen voi maksaa jopa 2000-3000 euroa, kun taas meillä se pystytään poistamaan mekaanisesti ja ohjelmoimaan pois käytöstä. Katsastuksessa mitattavat päästöt eivät lisäänny eikä poisto aiheuta vikakoodeja.

EGR ja DPF mekaaninen poisto on aina tuntiveloitteinen.

 

Soita ja varaa aika itsellesi!